تبلیغات
空手道 گنابادرزم 空手道 - همه چیز در مورد یوگا
Gonabadrazm

همه چیز در مورد یوگا

نویسنده: رئیس انجمن چهارشنبه 24 بهمن 1386 ساعت 09:02 نظرات

همه چیز در مورد یوگا

چون یوگا ورزش بسیار مفرح و عالی برای سلامتی است و سن و سال هم در انجام تمرینات آن چندان دخالتی ندارد.
از طرفی چون كارهایی كه یوگی‌ها انجام می‌دهند محیر العقول بوده و انسان را وادار به انجام تمرینات آن می‌كند در ادامه مطلب مطالب آموزنده‌ای در مورد این ورزش ساده و عجیب قرار دادم كه فهرست این مطالب رو برای راحتی شما عزیزان در ذیل مطلب اضافه می‌كنم:
یوگا چیست؟
اقسام یوگا
هشت مرحله‌ی یوگا (یوگای هشت مرحله‌ای)
روان شناسی یوگا
فلسفه‌ی یوگا
قدمت كهن یوگا
پرواز یوگی‌ها
مراحل تدریجی پرواز
تكنیك پرواز جسم
فنون مختلف تنفسی

یوگا و سلامت

بر اساس پژوهش های جدید یوگا می تواند احساس سلامت را در افراد سالم افزایش دهد و عوارض ناشی از سندرم متابولیك را كاهش دهد . بر اساس این تحقیقات كه در هندوستان و سوئد انجام شده است عوامل مئثر در ابتلا به حمله قلبی از جمله فشار خون بالا ، چاقی مفرط و قند خون كه تحت عنوان سندرم متابولیك شناخته می شود را می توان با یوگا پیشگیری كرد . دكتر آلپی آلراوال از كالج پزشكی اس پی در هندوستان با بررسی 101 بزرگسال دریافت یوگا می تواند تاثیرات مثبتی بر پیشگیری و درمان عوارض سندروم متابولیك داشته باشد . در این بررسی 55 بزرگسال واداشته شدند در كنار درمان دارویی سه ماه روزانه به مدیتیشن و یوگا بپردازند و بقیه افراد تنها تحت درمان های معمولی پزشكی قرار گرفتند . دسته اول در پایان دوره فشار خون ، قند و تری گلیسیریدی بسیار پایین تر از دسته دوم داشتند و میزان كلسترول مفید در خون افرادی كه یوگا كار میكردند بیشتر از سایرین بود . در پژوهش بعدی كه در دانشگاه كارلستاد سوئد انجام شد محققان تاثیر روش تنفس ویژه یوگیست ها را روی داوطلبان عادی امتحان كردند . 55 بزرگسال در این آزمایش تحت سیستم تنفس "سودارشان كریا"قرار گرفتند . به این ترتیب آنها به مدت 6 هفته ، 6 روز و در هر روز یك ساعت با این سیستم تنفس تمرین كردند . در پایان دوره میزان عصبانیت ، استرس و افسردگی در این افراد به صورت فاهشی كمتر از سایر افراد تحت آزمایش شناخته شد . ورزش یوگا نه تنها نقش پیشگیری از ابتلا به بیماری های روان تنی را دارد بلكه در صورت ابتلا به بیماری می تواند به عنوان یك عامل كمكی در درمان به كار گرفته شود . اخیرا سیستم های درمانی غربی به وضوح به این سیستم درمانی شرقی جذب شده اند و در تلاش اند از آن بهره بگیرند .

کلمه یوگا
یوگا از کلمه‌ی یوگ که یک لغت سانسکریت است گرفته شده و آن به معنی یکی شدن یا ملحق شدن است. معادل فارسی آن یوغ و انگلیسی آن to yoke به معنی جفت شدن یا جفت کردن یا یکی کردن است، و یوگا یعنی الحاق یا وحدت با جهان هستی.
اقسام یوگا
یوگا چهار شاخه دارد كه این چهار شاخه خود به زیر شاخه های دیگری تقسیم می شوند. این چهار شاخه ی اصلی عبارتند از :
1. كارما یوگا ( Karmayoga): رسیدن به وحدت ازطریق كاروخدمت.
2. بهاكتی یوگا (Bhaktiyoga) : رسیدن به وحدت از طریق محبت به همنوع و عشق به خدا .
3. گیانایا جنایایوگا (Jnanayoga): رسیدن به وحدت از طریق یاد گیری علم و دانش.
4. آشتانگایوگا (Ashthangayoga): رسیدن به وحدت از طریق كنترل وانضباط و پرورش تن و روان.
اصول و مبانی یوگا حدود سه هزار سال پیش توسط دانشمندی هندی به نام پاتانجلی(Patanjeli) در كتابی به نام «یوگا سوتراس» (Yogasotrus) به رشته ی تحریر در آمد، پاتانجلی یوگا را به هشت مرحله تقسیم بندی كرد كه به نام یوگای هشت مرحله ای كه در زمان سانسكریت با آن آشتانگا (yoga Ashthanga) و در فارسی به آن هشت می گویند معروف شد. در كتاب فوق آمده است كه از هر كس در هر شرایط میتواند با تمرینات یوگا تكامل جسم و ذهن را تجربه كند.
یوگای هشت مرحله‌ای یا آشتانگا یوگا عبارت است از:                                                               
1. یاما (Yama): به معنای كنترل و آن خودداری و پرهیز از عوامل تباه كننده تن و روان است.
2. نیاما (Niyama): به معنای داشتن نظم و انضباط در زندگی روزمره  در تمام مدت زندگی.
3. آسانا (Asana): به معنای استقرار بدن در حالتی خاص با انجام حركات بد نی یوگا و استقرار در حالت بدنی خاص.
4. پرانایاما (Pra nayama): به معنای نیروی حیات و یا مایتی كنترل  و منظور از آن كنترل نیروی حیاتی باانجام تمرینات تنفسی یوگا می‌باشد.
5. پراتی آهارا Pratayahara)  به معنای تربیت و انضباط حواس
6. دهارانا (Dharana): به معنای كنترل و انضباط فكر (بدست آوردن تمركز فكر).
7. دهیانا (Dhyana): به معنای به جریان انداختن فكر متمركز شده یا تفكر عمیق یامراقبه (Meditation).
8. سامادهی (Samadhy): به معنای رسیدن به وحدت یا هو شدن با جهان هستی،
به طور كلی می توان گفت یوگا علم وهنری است كه می توان برای پیشگیری از بیماریها ،حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بهره گرفت. یوگا آرامش روانی، تعادل و هماهنگی اركان متشكله روان انسان را تامین می‌نماید. یوگا استرسهای بیماری زای جسمی و روانی فرد و جامعه را بر طرف می‌کند. یوگا از طریق آرامش روانی، ارتباط آرام و سالم را بین افراد تقویت نموده، با این روش راههای رسیدن به سلامت اجتماعی را میسر می سازد. انجام تمرینات یوگا نیازمند وسایل خاصی نمی باشد و می‌تواند توسط هر فرد با حداقل امكانات نسبت به سایر ورزشها از كودكی تا كهنسالی و در تمام مدت عمر انجام شود و نهایتاً اینكه سلامت تن و روان را برای فرد به ارمغان آورده انسان را به آرامش درون نائل  گرداند.
روان‌شناسی یوگا
ما در زندگی، هدفمند به‌سوی تحقق چهار عامل هستیم. اولین عامل نیرو و توانایی است. هر یك از ما دارای نیروهای معینی هستیم. ممكن است توانایی ما در جهت به دست آوردن صراحت و شفافیت ذهن و یا نیروی اراده باشد، اما به‌طور همزمان ما از ضعف ذاتی خود نیز در رنجیم. ممكن است این ضعف‌ها مشكلات ناشی از عقده حقارت، موانع ذهنی مختلف و یا فقدان اراده باشند. در بسیاری از مواقع متوجه می‌شویم كه ضعف‌های ما بر توانایی‌های ما غلبه می‌كنند. اگر ما به‌گونه‌ای هدفمند و پیگیر به‌زندگی خود نگاه كنیم و روزها و لحظات آنرا مشاهده نماییم، متوجه می‌شویم كه بسیار تحت تأثیر ضعف‌های خود قرار داریم و در نتیجه  از اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، عصبانیت، بیهودگی و سایر مشكلات در رنجیم. ما قادر به‌سازماندهی، كنترل و مهار عوامل محدودكننده زندگی خود كه به‌شكل ضعف‌ها و ناتوانایی‌های موجود ظاهر می‌شوند نیستیم و به‌همین علت است كه شاهد رویكرد مشكلات روانی، ذهنی و احساسی می‌باشیم.
آرزو(زیاده خواهی) و خواسته(نیاز)  نیز دو جنبه مهم دیگرند كه آرایش روان‌شناختی ما را بر هم می‌زنند. ما همه، دارای آرزوهای خاصی هستیم و این آرزوها نیروی محركه زندگی ما هستند كه ما را به‌ سمت جلو می‌رانند. آنچه كه ما در ذهن خود به‌دنبال آن هستیم به‌طور مثال دستیابی به‌یك موقعیت اجتماعی و یا زندگی شاد و راحت، به‌عبارت دیگر آن‌چه كه ما در پی «شدن» آن هستیم، آرزو نام دارد. افزون بر آرزوها ، ما خواسته‌هایی نیز داریم، خواسته‌های فیزیكی، احساسی،‌ روحی و یا معنوی. به‌علت وجود عامل محدودكننده یعنی همان ضعف‌هایمان، ما غالباً تفاوت بین آرزو و نیاز (خواسته) را درك نمی‌كنیم و باعث خلط این دو مبحث می‌شویم. فكر می‌كنیم كه آرزوهای ما همان خواسته‌ها و نیازهایمان هستند و بنابراین نیروها و ضعف‌های ما، به‌عبارتی «آرزوها» و «خواسته‌های» ما دائماً در حال مبارزه و كشمكش با یكدیگرند. ما قادر نیستیم كه این دو موقعیت را با یك ذهن روشن و آگاه مشاهده كنیم. برای كمك به ‌ما، یوگا پا در میان می‌گذارد و می‌گوید «بیدار شوید».  این اولین قانون یوگاست: توسعه آگاهی‌ها به‌گونه‌ای كه بتوانید خودتان را مشاهده كنید، كیفیت‌ها، توانایی‌های خود را مشاهده كنید. این همان نقطه‌ای است كه در واقع روان‌شناسی یوگا آغاز می‌گردد، نقطه‌ای كه ما را وا می‌دارد كه با ذهن خود روبه‌رو شده و با آن كنار بیاییم. با این شناخت دیگر هیچ مبارزه‌ای با خودمان و یا با زندگیمان نمی‌كنیم، وقتی‌كه خود را همان‌ گونه كه هستیم پذیرفتیم،  این پذیرش براساس تحقق و به‌واقعیت گراییدن طبیعت و شخصیت انسان است.
فلسفه یوگا
فلسفه یوگا بر آن است كه ما در یك فرآیند دائمی از تكامل حركت می‌كنیم. هوشیاری ما دائماً در حال تغییر و تكامل است و این تكامل می‌تواند در سطح خرد و هوشمندی هر كس مشاهده شود. ما نمی‌توانیم چیزی را تا زمانی‌كه عقل و خرد ما پادرمیانی نكند درك نماییم. ما در مورد آن چیز می‌اندیشیم، آنرا تحلیل می‌كنیم و سعی می‌كنیم جنبه‌ای منطقی به‌آن ببخشیم و سپس آن چیز را درك و قبول می‌كنیم.
پس از پذیرش یك موقعیت، دیگر تضادی وجود نخواهد داشت، اما تا زمانی‌كه ما شرایط و موقعیتی را نپذیرفته‌ایم و در مورد آن اطمینان نداریم، تضاد و پیچیدگی نیز وجود خواهد داشت.
در شرایط حاضر، مفهوم تكامل خطی ارتباط زیادی با خرد و هوشمندی و یا با واژگان یوگا یا بودهی Buddhi  دارد. این عقل ماست كه می‌گوید «بسیار خوب من این را می‌فهمم و به‌همین دلیل آنرا قبول می‌كنم»، یا «من این چیز را نمی‌فهمم بنابراین آنرا پس می‌زنم.» و به‌این ترتیب ما به سفر زندگی خود ادامه می‌دهیم. اتفاقاتی كه در گذشته برای ما پیش آمده‌اند به‌ شكل حافظه و تجربه در ما باقی می‌مانند. یوگا بر این باور است كه این خاطرات و تجارب می‌توانند شادی‌بخش و در عین حال دردناك باشند. ذهن انسان دائماً در حال چرخش پیرامون این خاطرات و تجارب است. به‌هر ترتیب باید تلاش كنیم كه به‌گونه‌ای از این شرطی شدن در دنیای نفسانی خارج شویم.
چرا ما نیازمند آن هستیم كه از این شرطی شدن‌های دنیوی دور شویم؟ به‌دلیل تكامل. امكانات خفته و نامحدودی در درون ما وجود دارند كه ما از آن‌ها بی‌خبریم. امكان به‌دست آوردن یك آگاهی جمعی و كلی در زندگی ما وجود دارد، اما ما نسبت به آن ناآگاهیم. دستیابی به‌آگاهی جمعی، هدف یوگاست. به‌منظور رسیدن به‌چنین سطحی كه حاصل یك آگاهی یكپارچه و جامع است باید تلاش كنیم كه شرطی شدن‌های معینی را كه مانع بیان اندیشه و آگاهی ما می‌شوند تغییر دهیم. سوتراهای یوگای پتانجلی بیان می‌کنند که یوگا آن گروه از فعالیتهای ذهنی است که چیتاوریتی نام دارند.
این شرح بسیار مهمی از یوگاست. فعالیت‌های مغزی كه حاصل و‌نتیجه شرطی شدن‌های خارجی و آشكاراجتماعی، احساسی، شخصی و فرهنگی است باید متعالی شوند. لحظه ‌ای كه بتوانیم به ‌فراسوی دامنه عادی ادراكات راه یابیم، متوجه می‌شویم كه سطح دیگری از موجودیت و تجربه وجود دارد.  تمامی فلسفه یوگا مبتنی بر درك این واقعیت است كه ما باید خود را تغییر دهیم. هیچ كس نتوانسته است بیداری یا آگاهی و شعور را تعریف كند. فروید و یونگ درباره ناخودآگاه سخن گفته اند، اما نظریه ای كه آنها تحت پوشش فلسفه مدرن مطرح كرده اند نظریه جدیدی نیست.
هنگامی كه فورد اولین اتومبیل را اختراع كرد طرح او بسیار ابتدایی بود. با این فرض كه اولین اتومبیلی كه فورد اختراع كرد از طراحی ابتدایی و غیر پیشرقته ای برخوردار بود، تصور كنید كه او از نصب تجهیزات تهویه در اتومبیل كه در آن زمان وجود نداشت صحبت می‌كرد. طرح این مسئله می توانست بسیار عجیب باشد.  به‌همین ترتیب هنگامی ‌كه مفهوم آگاهی بشر در نیمه اوّل قرن بیستم مورد بحث قرار گرفت، روان‌شناسان مفهوم دیگری از آگاهی را مطرح كردند كه ناخودآگاه نام داشت. در واقع آن‌ها به‌سادگی در مورد یك آگاهی كلّی صحبت می‌كردند [و این مسئله‌ی جدیدی نبود] در حالی‌كه یوگا پیوسته این مسئله را یادآوری كرده است كه ما دارای یك نیروی بالقوه عظیم در درون خود هستیم كه در علم یوگا نام ویژه‌ای نیز به‌آن داده شده است: كندالینی.
بیدار كردن كندالینی، نیروی كیهانی پنهان و خفته در عمیق‌ترین لایه‌های آگاهی، هدف زندگی است. اگر این جنبه از یوگا را با مفهوم مدرن آن مقایسه كنیم، متوجه می‌شویم كه بسیاری از ایده‌ها و باورهای مربوط به‌این دو مفهوم مشابه‌اند، به‌طور مثال براساس علوم مدرن،  انسان فقط از یك پنجم  ظرفیت مغز خود استفاده می‌كند، و مابقی نیرو و ظرفیت مغز، خفته و غیرفعال است. در واقع این نتیجه‌گیری به‌آن معناست كه در حال حاضر درك ما از طبیعت بشر بسیار محدود و نارساست. ما اكنون قادریم كه تنها در سطح آگاه و از طریق ذهن منطقی عمل كنیم، امّا حتی در این شرایط نیز مفهوم و انگاره‌ای كه از آگاهی داریم بسیار محدود و ناقص است. ما قادر به‌هماهنگی، ادراك و فعال نمودن كامل نیروهای بالقوه موجود در ذهن آگاه خود نیستیم.
به‌این ترتیب ما در محدوده بسیار كوچكی از خلاقیت عمل می‌كنیم، چرا دستیابی به‌جامعیت ذهنی مشكل است؟
یوگا قدمتی کهن دارد...                               
قدمت یوگا به هزاران سال می رسد. برخی از نویسندگان قدمت آن را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند. برخی تعالیم یوگا را به خیلی قبل از این تاریخ نسبت می‌دهند تا آنجا که در اساطیر و افسانه ها آن را به مظاهر احدیت نسبت می‌دهند.  درسهای یوگا دو قرن قبل از میلاد مسیح توسط حکیم و استاد بزرگ هندی پاتانجلی در کتابی به نام یوگا سوترا به رشته تحریر در آمده است.
سودمندی تمرینات یوگا را طی قرنها انسانهای مختلف تجربه  و تقدیر کرده اند.
تمرینات گوناگون این شیوه بهزیستی می تواند با اطمینان برای سنین مختلف به کار برده شده و سودمند واقع شود.

  

پرواز یوگی ها چیست؟
تاریخچه پرواز جسم:
تاریخ پرواز جسم به هزاران سال پیش بر می گردد. در ادبیات كهن مشرق زمین ، روایات و داستان های بسیاری از این تجربه نزد عرفا و اساتید علوم باطنی وجود دارد.
داستان قالیچه حضرت سلیمان كه در فضا حركت می كرد، تمثیل تاریخی در اینن باره است.
در عرفان ایران زمین، گزارش های زیادی از پرواز جسم یا راه رفتن روی آب وجود دارد. در یكی از این روایات كه مربوط به « مولوی » عارف و فرزانه بزرگ ایرانیست، می خوانیم،
روزی مولوی با پیر ، یا مراد خود « شمس » از مسیری می گذشتند كه به رودخانه ای عریض و پر عمق می رسند. شمس به مولوی می گوید باید از عرض رودخانه بگذریم و به آن سوی رودخانه برویم. مولوی می گوید با چی ، اینجا كه وسیله ای نداریم.
شمس ، این راز آشنای اندیشناك ، در پاسخ می گوید . تو دست مرا بگیر و ذكر یا «شمس » بگو ما هر دو از روی آب عبور می كنیم.
مولوی نیز كه به رسم طریقت علوم باطنی شك به خود راه نمی داد دست استاد بگرفت و ذكر بگفت و از روی آب عبور كرد . مقداری از مسافت كه طی شد، مولوی دقت نمود كه شمس در زیر زبان ذكر یا علی زمزمه می كند.
مولوی نزد خود فكر كرد؛ حتما ذكر استاد قوی تر است و چرا خود نگوید . اما همینكه به تكرار آن ذكر مشغول شد ، یكباره پایش در آب فرو رفت ، استاد دست او بگرفت و گفت : هر كسی با ذكر مخصوص خود پیشرفت می كند ، تو همان “یا شمس” (یكی از سوره های قرآن ) بگو . سپس هر دو از روی آب گذشتند.
در ادبیات عرفانی ، اینگونه تظاهرات انسانی ، “كرامت” نامیده می شود. كرامت ، معادل واژه سانسكریت سیدهی (sidhi)  در یوگاست كه به معنی قدرت روحانی می باشد.
استاد ماهاریشی ماهاش یوگی در مبحث سیدهی و كرامت اشاره می كند . در بدن انسان 64 مجرای روشن ضمیری (خردمندی) وجود دارد كه سیدی ها (كرامات ) از طریق آن كانال ها و مجاری ، خود را آشكار می سازد. مجموعا حدود 70 سیدهی وجود دارد كه ما به تمرین پاره ای از آن ها می پردازیم.
بخشی از آن ها سودمند تر از بقیه است . مثل : اقتدار، دوستی، نامرئی شدن ، دانش لایتنها هی و به هوا پری . در ادبیات عرفانی ایران زمین ، رسیدن به هر یك از این قدرت ها را «مقام یا مقامات » می نامند و معتقدند كه شخص در هر مر حله به مقامی می رسد كه باید از آن گذر كند وگرنه توقف در آن مقام منجر به عدم پیشرفت روحی و تثبیت در آن مقام می شود.
پیرهرات این خردمند و استاد راز نازك ، خواجه عبدالله انصاری سروده ای در این زمینه دارد كه قابل تامل و تفكر است.
گر به هوا روی (پری ) مگسی باشی                 *.*.*. *.*.*.*           به روی آب خسی باشی دل بدست آر تا كسی باشی
 بنابر این در این سروده ، هم ، به تجربه پرواز جسم و هوا پری اشاره می شود و هم مهمتر از آن ، كم ارزش شمردن این تجربه و اهمیت ندادن به آن و در نهایت خدمت به مردم را ترجیح بردن .
عبادت بجز خدمت خلق نیست.                «سعدی»
پاتا تجلی ، حكیم و فرزانه یوگا كه بیش از 3 یا 5 هزار سال پیش برای اولین بار تجارب و راز های یوگا را در یك نوشته به نام «یوگا سوترا » گرد آورده در این زمینه می گوید:
 سیدی ها موانعی در برابر درك واقعی هستند.
بودا در كتاب دیگانی كایا (Dighanikaya)  شرح می دهد كه چگونه شاگردانش را از انجام سیدهی باز می داشت . زیرا آن كارها بوسیله غیر بودائیها هم قابل اجرا  بود  و چرا باید كسی برای اجرا كردن عمل پرواز جسم بودائی شود؟
امروزه در یكی از روش های معروف مدیتیشن موسوم به (T.M)  یا تفكر متعادل (trancendental meditition )  كه تحت سرپرستی است. از سال 1975 روش پرواز جسم علنی و بصورت آكادمیك در آمده و در طول سال های اخیر شاهد پرواز های دست جمعی در برخی از شهرهای دنیا هستیم.
یكی از مسابقاتی كه بدین منظور در واشنگتن برگزار گردید شخصی موفق شد بالاترین ركورد پرواز (75 سانتی متر ) را بدست آورد.
این نتیجه در گرو نوعی تمركز فكر ، درونگری و رسیدن به مرحله خاموشی فكر و حواس می باشد.
وقتی شخصی ، تمرین مدیتیشن یا مراقبه می كند ، در هفته های نخست شاهد تشتت افكار و پرش حواس است اما بتدریج قادر به منترل ذهن و آرام كردن حواس  می شود. رسیدن به این حالت و موفقیت در آن ، درونگری و اتحاد ذهنی را فراهم می آورد . لحظه ای كه افكار كاملا خاموش می شود و حواس متوقف می گردد و شخص به خلا ء ذهنی می رسد ، این اتفاق بزرگی در زندگی روانی فرد است . در این حالت یكباره فرد ، هویت و فردیت خود را از دست می دهد و تنها یك احساس غریبی باقی می ماند ، هشیاری بسط یافته و نامحدود . شخص حس می كند در همه جا گسترش یافته و با همه چیز یكی شده . این مرحله در یوگا تحت عنوان صمدی  (samadi) یا اتحاد است. وحدت با آگاهی كیهانی (روح كلی ). اما این تجربه اوایل كوتاه و موقت است به همین خاطر ؛ بدان تغییر شكل تدریجی یا كشانیكا (kshanika)  یعنی صمدی موقت گویند . اگر این تجربه بطور مستقیم ادامه یابد، مدت تجربه و حضور این اتقاق ، طولانی تر و دائمی تر می شود و صمدی دائمی یا نیتیا (nitya)  بوجود می آید.
در این حالت ، شخص در هوشیاریهای مختلف و حالت های متنوع زندگی ، حالت وحدت گونه ذهنی را خواهد داشت و در اینجاست كه به قولی شاهد و مشهود یكی می شود.
میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
در این مرحله ، ذهن دارای انسجام و توان كامل می شود و در چنین شرایطی است كه « سیدهی ها » تحقق می یابند.
استاد ماهاریشی ماهاش یوگی می گویند:
« وقتی یگانگی عارفانه بین شاهد و مشهود تحقق یافت و صمدی رخ داد، فرد بر موضوعاتی كه تمركز می دهد قدرت پیدا می كند».
سیدهی ها یا كرامات و یا بعبارت قدرت های روحی ، دو بخش عمده تقسیم می شوند.
1- سیدهی دانش 2- سیدهی قدرت
سیدهی دانش مثل : توانائی های فهم و درك ، روشن بینی اشراق و الهام . سیدهی قدرت مثل ، روی آتش راه رفتن ، حركت دادن اجسام با قدرت فكر و پرواز جسم است. در یكی از گزارشات تجارب پرواز جسم می خوانیم « وزش یك انرژی در بدن و سبكی باور نكردنی ، انگار مقدار زیادی انرژی در امتداد ستون فقرات جریان یافته و بینش آن را یافته ام كه تا سینه و ستون فقرات را مثل یك نور سفید مشاهده كنم. »
جوزف وید از طریق مصاحبه با پرواز كنندگان دریافت: آنهایی كه توفیق پرواز را داشته اند ، می گویند پس از آنكه یكبار بتوان پرواز كرد تكرار آن چندان مشكل نیست ، تا حدی مثل یادگیری شنا كردن.
پرفسور اورم ، جانسون در مورد مراحل تدریجی پرواز می نویسد.
 مراحل تدریجی پرواز
مراحل اول: احساس هوشیاری بسط یافته ، انگار شخص در فضا پخش شده است.
مرحله دوم: احساس سبكی (Layhima)
مرحله سوم: احساس حركت انرژی در امتداد ستون فقرات از پایین به بالا
مرحله چهارم: لرزش بدن یا نفس نفس زدن
مرحله پنجم : جهش قور باغه ای ، شخص غیر قابل كنترل و ناخود آگاه مثل قورباغه این سو و آن سو می پرد (جهش افقی)
مرحله ششم: جهش با كنترل (جهش عمودی ) . شخص در جا می پرد ولی با شدت پایین می آید.
مرحله هفتم : پرواز و توقف كوتاه در فضا و فرود مجدد كه با تكرار و ممارست به حركت در فضا ختم می شود.
یكی از استادان یوگا مراحل جهش و پرواز جسم را به حركت و راه رفتن نوزاد تشبیه می كند . همانطور كه نوزاد اول چهار دست و پا راه می رود بعد چیزی را می گیرد و راه می رود بعد روی دو پا راه می رود . مراحل پرواز جسم نیز عمدتا اینطور است.
نخست بصورت حالت لرزش و تكان های جزیی بدن ،بعد جهش قورباغه ای ، بعد جهش عمودی . نهایت حركت و توقف در فضا .
 تكنیك پرواز جسم
راز و دانش اصلی « پرواز جسم » در یوگا در « كندالینی یوگا» نهفته است.
كندالینی یوگا ؛ دانش مربوط به شناخت انرژی بنیادین انسان وكنترل آن می باشد. در «كندالینی یوگا » اسرار محل تمركز یافته انرژی و تكنیك های بیداری این نیروها و نهایتا نحوه استفاده از این نیروها بر ملا می شود. بر این اعتقاد ، انرژی بنیادین در پائین ترین قسمت ستون فقرات تقریبا در نزدیكی نشمینگاه تمركز یافته و به عبارتی همچون ماری كه سه دور به دور خرد حلقه زده است خوابیده است.
كحنال در زبان ساسنكریت بمعنای گودال است . و آن محلی بوده است برای نگهداری آتش در قدیم . وقتی شما با تمرینات تمركز فكر و مدیتیشن توانستید به درون خود راه یابید و بر نقاط داخلی بدن و انرژی نهفته اثر گذار باشید. می توانید این انرژی را فعال نمائید . اگر بخواهیم برای درك و حس كردن این مطلب مثال قابل لمس بزنیم می توانیم این حالت را به فعال شدن انرژی و نیروی جنسی تشبیه كنیم : انرژی جنسی هم در ما نهفته و خفته است ولی وقتی به كمك ذهن یا تجربه واقعی آن را تحرك می كنیم ؛ به تدریج حرارت و نیروئی درون ما زنده می شود و ما از آن لذت می بریم . انرژی كندالینی هم وقتی بیدار می شود ، مشابه چنین جنبشی را در انسان بوجود می آورد. زمانیكه انرژی كندالینی فعال می شود بطور عادی در امتداد ستون فقرات به بالا صعود می كند و شما حركت آن را احساس می كنید اما این صعود در همه افراد یكسان احساس یا تجربه نمی شود. بعضی ها داغی زیادی در داخل لگن احساس می كنند.
برخی مورمور شدن یا حالات تیك و جنبش های عضلانی پراكنده را تجربه می كنند. عداه ای هم ممكن است این بر انگسیفتگی ها را نه بصورت جسمانی یلكه بیشتر عاطفی و روانی احساس كنند و دچار تغییرات خاقی یا هیجانی شوند مثلا احساس اینكه می خواهند گریه  كنند . خنده كنند ، جیغ بكشند یا شور عشق زیاد را تجربه كنن و این تفاوت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد كه یكی از آن ها نوع تحریك انرژی و نقاط چاكرای مورد نظر است.
وقتی انرژی فعال می شود و به بالا صعود می كند عموما در مسیر اصلی خود یعنی از نقطه نشیمنگاه تا سقف سر از 7 نقطه اصلی كه حوز ها یا میدان های مخصوص انرژی است می گذرند. این میدان ها یا چرخه ها را در یوگا «چاكرا » گویند.
هر نقطه چاكرا از میان این 7 نقطه ، دارای خصوصیات خاصی است و فعال شدن هر چاكرا خواص خود را باز می نماید.
تمرین كننده «كندالینی یوگا» بعد از اینكه این انرژی را فعال كرد و در مسیر عمودی از پائین به بالا قرار داد باید آن را به تدریج از این چاكراها بگذارند و قتی به این امر موفق گردید می تواند مطمئن گردد برحركت و هدایت این نیرو كنترل و تسلط یافته است.
در قبل به سیدهی ها یا كرامات اشاره داشتیم و در اینجا بایذ بگوئیم كه ظهور هر سیدهی منوط به تحریك نقاط خاصی است و در واقع ممكن است برای هر سیدهی یك یا بیش از یك نقطه موثر باشد . در كتاب كشفیات روانی پشت پرده آهنین نوشته لین اسكرو در می خوانیم ؛ هر كه چاكرای آناهات را در قلبش بیدار كند می تواند در هوا راه رود.
در سیدهی یا كرامت پرواز جسم ؛ عموما 3 نقطه یا 3 چاكرا تاكید شده است.
1-مولادها را
2-آناهات
3-آجنا
برای حصول نتیجه باید مدتی مدیتیشن كرد. همزمان تمرینات یوگا ( آساناها ، پراندیاما ) را اجرا نمود و برای بیداری كندالینی تمرینات مخصوصی نظیر باندها ، انقبلض و فشار آوردن بر نقاط چاكرا، نهایتا ذكر خوانی مخصوص هر چاكرا را با روشی مشخص اجرا نمود . كم كم شما متوجه جنبش انرژی در بدن خواهید شد. سپس می توانید سراغ تمرینات اختصاصی چاكرا به فرض پرواز جسم بروید یوگا و مدیتیشن می كنید و بعد روی 3 چاكرای مخصوص پرواز عمل می كنید.
در این وضعیت برای كمك می توانید در حالیكه نشسته اید ( در حالت لوتوس یا نیمه لوتوس)
قدری بدن خود را مثل پاندول ساعت به نوسان در آورید و یا قدری خود را از ناحیه كمر یا نشیمنگاه تكان دهید و این تكان ها خوب است با هارمونی درونی و احساس درونی از حركت هماهنگ گردد. كم كم شما شروع به جهش كردن می كنید ، البته برخی ممكن است قبل از آن شاهد احساس و تجربه تكان های شدید باشند.
مواظب تنفس و قلب خود باشید . احتمال دارد برخی دچار ضربان های شدید شوند برای این منظور خوب است همواره حركات یوگا را انجام دهید تا بدن شما قوی و آماده باشد. استرس ها و فشارهای هیجانی روزمره را كم كنید.
قدری رژیم غذایی را رعایت نمائید كمتر با صحبت كردن انرژی خود را تلف كنید . تا آنجا كه ممكن است روزانه مدیتیشن را انجام دهید . شما نیز خواهید توانست پرش و پرواز جسم داشته باشید.
پرانایاما:
فنون مختلف تنفسی و جریان دادن بهتر پرانا و كنترل تنفسی كه تمركز بر پیوند بین تنفس ، جسم و ذهن است .
آموزش های این قسمت از حساسیت بخصوصی برخوردار است و شاگردان می باید به دقت آموزش های تنفسی را زیر نظر مستقیم مربیا كارآزموده انجام دهند.
نقش تمرینات پرانایاما در بهبود شرایط جسمانی ، روانی و سطح انرژی بدن و ذهن فوق العاده مهم است.
تنفس های یوگا :
1.تنفس های  تخلیه كننده :

1.كاپلا بهاتی
2.بهاستریكا

2.تنفس ها ی  صدا دار

1.اوجایی(سوهام)
2.براهماری (زنبوری )

 3. تنفسهای ارتقا دهنده ی ظرفیت شش ها

1.ویولوما
2. آنالوما
3.پراتی لوما

 4.تنفس های خنك كننده

1. شیتلی ( لوله كردن زبان )
2. شیتکاری ( هیس )

5. تنفس های انگشتی

1. سوریا بهدانا پرانایاما
2. چاندرا بهدانا پرانایاما
3. نادی شودان

6. تنفس های انضباطی

1. سماوارتی ( حبس دم و حبس بازدم)
2. ویشاماوارتی

7. تنفس های قدرتی

1. پلاونی
2. ورچا

گالری تصاویر