تبلیغات
空手道 گنابادرزم 空手道 - تمرینات سری معبد شائولین
Gonabadrazm

تمرینات سری معبد شائولین

نویسنده: رئیس انجمن جمعه 24 تیر 1384 ساعت 04:07 نظرات

مطالب آموزنده به همراه یه سری عکس حتما ببینید.

 

تمرینات سری معبد شائولین
هنرهای رزمی شائولین بعد از سلسله (چینگ) با امپراطوری (یونگ جنگ) سیر نزولی پیدا كرد. آن زمان این نگرانی وجود داشت كه تمرینات شائولین ووشو سبب آشوب در مردم (هان) شود و بر روی استحكام حكومت اثر منفی گذارد. به همین علت، حكمرانان (منچو) تمرین با انواع سلاحها را ممنوع كردند. سیاست جابرانه حكام چین باعث افت و ركود تمرینات هنرهای رزمی شد و راهبان به اجبار سلاحها را كنار گذاشتند. البته وقتی كه شب فرا می رسید و همه جا در سكوت و آرامش فرومی رفت با خمره ها و كوزه های دهان گشاد كه پر از غله، شن و خرده آهن بودند، همچنین كیسه های شنی را كنار هم در سالن هزار (بودا) گذاشته و به تمرین كونگ فو می پرداختند. با راهنمایی راهبان استاد، راهبان جوان مشغول تمرین كنترل تنفس می شدند و نفسشان را در ناحیه شكم حبس می كردند. آنها با این تمرین، نفس خود را به كنترل در می آوردند و یا به كیسه های شنی، خمره های پر از غله یا خرده آهن ضربه می زدند.
در اوایل سلسله (وی) شمالی (286-534) راهبان شائولین نظریه دائوئیست را با تمرینات خود آمیخته و اكسیرهایی را می ساختند. راهبان روی نظریه (جینگ لو یا خط سیر انرژی) در طب باستانی چین تحقیق كردند و دریافتند كه بدن انسان دارای شبكه هایی است؛ آنگاه آنها را شناسایی كردند و شبكه های اصلی و فرعی را كه انرژی حیاتی در سرتاسر آنها به گردش می پردازند، شناختند و این دانش را با فنون تنفسی و هنرهای هفتاد و دو گانه سری شائولین آمیخته بدین ترتیب، بهترین كونگ فوی شائولین را پایه ریزی كرده و مراقب بودند كه این فنون تكمیلی به خارج از معبد راه پیدا نكند و در اختیار بیگانگان و سود جویان قرار نگیرد.
این فنون شامل 36 تمرین درونی و 36 تمرین بیرونی می شود و تركیبی از تمرینات نرم، تمرینات سخت، تمرینات احیای حس جوانی، راه رفتن و مبارزه كردن روی تیرهای چوبی است كه در داخل زمین فرو می كنند. همچنین ضربه زدن به نقاط طب سوزنی دشمن (نقطه های حساس بدن) برای فلج كردن او با دست خالی صورت می گیرد. تمرینات كنترل تنفس در بوكس شائولین به دو نوع نرم و سخت یا درونی و بیرونی صورت می پذیرد. تمرینات كنترل تنفس درونی به منظور فاتح شدن بر دشمن، حفظ تناسب و سلامتی و پرورش اخلاق معنوی با تنظیم (نیروی چی؛ چی درونی) صورت می گیرد. به عنوان مثال روش (یی جی چان) ایستادن روی یك انگشت را شامل می شود. كسی كه در این حركات مهارت داشته باشد می تواند با زدن یك ضربه انگشت، دشمن را بكشد. تمرینات تنفس بیرونی روی هدایت جریان (چی درونی) تاكید فراوان دارد. وقتی این جریان روی یك قسمت معینی از بدن متمركز می شود، آن قسمت قدرت خارق العاده ای می یابد. اما هنوز برای مردم عادی، باور نكردنی است. آرام ایستادن و با یك نیزه فلزی به شكم ضربه زدن بدون اینكه حتی شخص چشم به هم بزند، یا بلوك 50 كیلو گرمی روی بدن گذاشتن و یك تكه آهن گداخته را كه تازه از كوره خارج
 شده را با دهان لمس كردن، گوشه هایی از تسلط بر انرژی (چی) هستند كه راهبان آنها را انجام می دهند. (سنگ جو) در تمرینات فرم، ماهر بود و اولین استاد كنترل تنفس محسوب می شد و (هونگ ون) راهب اعظم معبد شائولین در زمان سلطنت امپراطور (دوانگ جونگ)(1276-1278) از سلسله سونگ با وجود سالخوردگی  قادر بود یك وزنه 50 كیلو گرمی را روی سرش نگه دارد. راهب (هوی جو)، در سلسله یوان و راهب (شینگ جینگ) در سلسله مینگ قادر بودند از فاصله چند متری بر حریف پیروز شوند و یا دشمن را در چند متری با آن طرف تر پرتاب كنند. امروزه نیز در معبد شائولین مهارت در هنرهای رزمی زنده و پابرجاست. هر راهب در یك یا دو شیوه كنترل تنفس، آموزش بوكس و تمرینات انواع سلاحها مهارت پیدا می كند. آنها عقیده دارند كه بوكس و تمرین سلاحها بدون آموزش تمرینات كنترل تنفس فایده ندارد. یك ضرب المثل قدیمی است كه می گوید:(ضربه بدون كنترل تنفسی هیچ فایده ندارد)، زیرا به زبان ساده می توان گفت، اجرای حركات بدون تنفس مثل موسیقی بدون آهنگ است. یعنی تنفس به منزله آهنگ و كنترل كننده حركات است. 

 

 

 

 

گالری تصاویر