تبلیغات
空手道 گنابادرزم 空手道 - اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی قسمت اول کسب درآمد پاپ آپ مطالب جالب و خواندنی
Gonabadrazm

اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی قسمت اول

نویسنده: دبیر انجمن پنجشنبه 23 آذر 1391 ساعت 22:19 نظرات
Karate-do wa rei ni hajimari rei ni owaru koto a wasaru na

استاد فوناکوشی در اولین اندرز خود توصیفی زیبا و فوق‌العاده‌یی در مورد عشق ارائه کرده است. وی نشاط و رضایتی که حاصل همدلی و صمیمیتی است که از دل و جان اشخاص با دیگران بوجود می‌آید را کاملاً احساس کرده است. شاید یکی از بهترین، با ارزش‌ترین و خالص‌ترین احساسات در بین ما، نوع‌دوستی، عشق و احترام نسبت به یکدیگر باشد.

 احترام، برادر عشق است. هرچند ممکن است که ما به آن واقف نباشیم، ولی احترام به هدف عمیق‌تری دلالت دارد و آن عبارتست از تکامل و کسب ارزشهای والای انسانی در هنر زندگی. با نگاهی روشنفکرانه می‌توان گفت که معنی آن عبارتست از، بازکردن درها بسوی راز و رمز زندگی. تواضع، فروتنی و احترام، سبب آگاهی و بینش خواهد شد. بدون درک مفهوم احترام و تواضع، نمی‌توانیم بطور حقیقی درها را باز کنیم. بدون بیرون آمدن از خود (منیّت) و راه‌یابی به قلب دیگران از طریق احترام (تعظیم نمودن و یا دست دادن)، کسی نمی‌تواند ادعا کند که هنرجوی کاراته‌دو می‌باشد و قاعدتاً نیز نمی‌تواند روشهای بودو را مشاهده و درک کند. هنرجوی کاراته می‌بایست اهمیت واقعی احترام را نسبت به خود و دیگران به خوبی درک کند. بخاطر بسپارید که هر طور شما رفتار کنید، دیگران نیز به همان نحو با شما رفتار خواهند نمود.

2) کاراته با دفاع شروع می‌شود. 
Karate ni sente nashi - در کاراته اولین حمله وجود ندارد

Karate ni sente nashiیک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، داشتن احترام امکان‌پذیر نیست مگر اینکه عاقل باشی. شخصی که نتواند در مورد مسائل درست فکر کند، بی‌تجربه و ناپخته بوده و قاعدتاً نیز نمی‌تواند هیچ توجهی به خود و دیگران داشته باشد. آیا می‌توان از دومین اندرز فوناکوشی اینطور استنباط نمود که منظور او این بوده است که روی دیگرت را نشان بده؟ شاید چنین باشد. فوناکوشی به مذهب تائو اعتقاد داشت، ‌با اصول اخلاقی بی‌عیب و نقص و نیز دارای قوه قضاوتی سلیم.

درک مفهوم این نظر یا عقیده که آیا باید در یک مبارزه آغازگر حملات باشیم و یا نه، تا حدودی سخت می‌باشد. هنگامی که فوناکوشی این مطلب را عنوان کرد، اشاره به تکامل انسان و پرورش روح به طرق معنوی داشت. اعتقاد وی بر این مبنا استوار بود که پرهیز از درگیری و فرار از آن به مراتب بهتر می‌باشد. ترجیحاً باید سعی شود که از سر و کار داشتن با اشخاصی که باعث آسیب‌‌زدن به ما می‌شوند پرهیز شود. باید فهمید که چرا می‌خواهند به ما صدمه بزنند و از انجام اعمالی که نهایتاً سبب زیان ما خواهند شد پرهیز کنیم. به همین دلیل است که در کاراته اولین حمله نباید وجود داشته باشد. پرهیز از درگیری همیشه بهتر است، چرا که باعث می‌شود بتوانیم محتاط بوده و همواره درک لازم را از موقعیت داشته باشیم.

3) كاراته به برقراری عدالت كمك می‌كند

- Karate wa, gi no taske

Karate wa, gi no taske در وهله اول بخاطر وجود نظم و انضباط حاکم در تمرینات، کاراته سنتی توسط والدین به فرزندان معرفی می‌شود. اگر فرزندشان منضبط باشد می‌تواند تمرکز کند و اگر بتواند فکر خود را متمرکز کند، می‌تواند مطالب را به درستی فرا بگیرد، در نتیجه می‌تواند به مرحله والاتری از تکامل خویش دست یابد. سالهای زیادی است که کاراته توانسته است در جوانان نفوذ کرده و از آنها والدین، شهروند و نهایتاً انسانهای بهتری بسازد و همچنین توانسته است راهنمایی‌های سازنده و تجارب مفیدی بیاموزد.

زندگی عبارتست از تحصیل و یادگیری از تجربیات و معمولاً در آن مراحل و درجاتی وجود دارند. برای کسب تجربیات در موقعیت‌های گوناگون، زندگی به ما فرصت و نظم و ترتیب‌های لازمه را خواهد داد. زندگی در مقاطع مختلف، ما را در درجات و مراحل گوناگون خواهد آزمود و به ما شانس و امکاناتی می‌دهد که صرفاً انسانهایی شکست خورده نباشیم. چنانچه ما غرور و خودپسندی را کنار بگذاریم و درهای افکار خود را بسوی پیشنهادات حتی اگر پیش‌پا اُفتاده و ابتدایی باشند باز کنیم، در آنصورت نقطه آغازی را بنیان کرده‌ایم که چنانچه از قلب و دل خود پیروی کنیم، می‌تواند ما را تا دور دستها بالا ببرد. در آنصورت است که می‌توانیم بگوییم عدالت را در حق خود ادا کرده‌ایم.

4) ابتدا خودتان را کنترل کنید قبل از اینکه بخواهید دیگران را کنترل نمایید. 
Mazu onore o shire, shikashite ta o shire

Mazu onore o shire, shikashite ta o shireهنگامی که افکار مخرب و زیان‌آور باعث درگیری و جنجال شود، مسلماً قادر به درک تفاوت میــان درست و غلط (حق از باطل) نمی‌باشد. قبل از اینکه بتوانیـــم به دیگران کمک کنیم، باید افکار خود را روشن و شفاف کنیم یـــا بـــه عبارت دیگر ابتدا می‌بایست به خودمان کمک کنیــــــم. چگونه می‌توانیم احساساتی پایدار، ایستا و غیرمتزلزلی داشته باشیم، هنگامی که خودمان انســـــــان متزلزلی هستیم. از دست دادن کنترل خود، یکی از مخرب‌ترین عوامل در آداب رفتاری است. غالب اوقات از اینکه اجازه داده‌ام چنین رفتاری بر من غلبه کنــــــــد عذاب کشیده و احساس گناه می‌کنم. ولی گاهاً ایــــن اتفاق پیش می‌آید و همیشــــه نیـــــز بسیـــــار ناراحت‌کننـــــده و آزاردهنده بوده و باعث گم‌شدن ایده‌آل‌های رفتاری و انسانی می‌شود.

باید اذعان داشت هنگامی این اتفاق دردناک است که مقصر ما نباشیم، ولی وقتی اشتباه از طرف ما باشد دردناک‌تر خواهد بود. برای از بین بردن این ضعف، بردباری، صبر و استقامت بهترین تجویز می‌باشد. کنترل خود، همانند نوشدارویی است که احترام به خود را به ارمغان می‌آورد. هر طور که با خود رفتار کنیم، دیگران نیز همانطور با ما رفتار می‌کنند.

5) اول ندای درون، دوم تکنیک - Gijitsu yori shinjitsu

Gijitsu yori shinjitsuبه آن چیزی که ندای درونی‌تان به شما می‌گوید عمل کنید. باید حرکات و مبارزاتمان هماهنگ با ندایی باشد که از درونمان برمی‌خیزد. این خود باعث بیداری نقطه‌ای در بدنمان می‌شود که عهده‌دار تولید انرژی است. به عبارت دیگر ایجاد قدرت در بدن رابطه مستقیم با ایجاد روحیه مثبت در وجودمان دارد که این خود از اصول پایه در هنرهای رزمی می‌باشد. در هنر رزمی تای‌هو جوتسو اصلی وجود دارد که این پنجمین اندرز مرا بخوبی آشکار می‌سازد. بازگشت به درون نامی است که بر آن نهاده‌اند. این واژه سعی دارد احساسات ما را در مبارزه توضیح دهد و پاسخگوی سؤالاتی است که از درون انسان برمی‌خیزد، سوالاتی از قبیل، آیا باید وارد این درگیری (مبارزه) بشوم؟

اندرز اول ندای درون، دوم تکنیک، باید بطور روزمره تجربه شود. همچنانکه ما وارد مراحل مختلف زندگی می‌شویم باید تصمیمات مهمی نیز بگیریم. چنانچه عاقل باشیم می‌توان برای اتخاذ تصمیمی درست، بر نَفس غلبه و به ضمیر خودآگاه خود متکی باشیم.

  • چه کسی عاقل است؟ کسی که از همه افراد مطلبی بیاموزد.
  • چه کسی قدرتمند است؟ کسی که بر نقاط ضعف خود غلبه کند.
  • چه کسی ثروتمند است؟ کسی که به داشته‌هایش قانع باشد.
  • چه کسی محترم است؟ کسی که به دیگران احترام بگذارد.

کسی نمی‌تواند مرتکب گناه شود مگر اینکه حس حماقت بر او غلبه کند.

Kokoro wa hanatan koto o yosu6) همیشه آماده باش تا افکار خود را آزاد و رها کنی - Kokoro wa hanatan koto o yosuا

ین اندرز معنی ضمنی و متفاوتی دارد و می‌تواند به اندرزی که مربوط به ندای درونی است دلالت کند. اگر شناخت وجود نداشته باشد قاعدتاً ادراک (فهم) نیز وجود نخواهد داشت و اگر ادارک وجود نداشته باشد، شناخت نیز موجود نخواهد بود. این اندرز رابطه‌ای تنگاتنگ با پنجمین اندرز دارد. آمادگی برای رهایی افکار عبارتست از استفاده از دانش، آگاهی، هوشیاری، فهم و درک خود در جهت شناخت افراد، صرف نظر از دوست یا دشمن بودن وی.هنگامی که افکار شخص بسته و مخرب باشد سبب دیوانگی وی خواهد بود و قاعدتاً نخواهد توانست تفاوت بین غلط را از صحیح و یا حق را از باطل تشخیص دهد.


7) حوادث در اثر غفلت پدیدار می‌شوند - Wazawai wa ketai ni seizu 

Wazawai wa ketai ni seizu تا به حال چند بار دچار آسیب‌‌دیده‌گی‌ شده‌اید که در اثر غفلت خودتان بوجود آمده‌اند؟ برخی از هنرجویان کاراته اذعان دارند بعلت عدم گرم کردن و نرمش صحیح به خود آسیب‌های جدی و شدید فیزیکی وارد کرده‌اند.

جای تأسف است که ساعت‌ها تعلیم و تمرینات سخت فیزیکی به خاطر آسیب‌دیدگی به هدر می‌روند. قضاوت ضعیف و نادرست غفلت بوجود می‌آورد. کسانی که در هنگام بارداری دخانیات مصرف می‌کنند، این غفلت است. بخاطر داشته باشید که همیشه در اشتباهات و حماقت‌هایی که انجام می‌دهیم، درس عبرتی نهفته است. می‌توانستیم از آن جراحات و صدمات جلوگیری کنیم اگر به ضمیر باطنی خود و به طبیعت خداگونه‌ی خود گوش داده بودیم و مرتکب آن غفلت‌ها نمی‌شدیم.

8) اینطور فکر نکنید که تمرین کاراته فقط در دوجو انجام می‌شود.
Dojo nomino karate to omou na

Dojo nomino karate to omou naجای بسی تأسف است که یک مربی مکرراً دروس و تمریناتی که در هفته قبل در کلاس تمرین کرده بود مجدداً با شاگردان خود تمرین می‌کند. سِن‌سِـی باید آمادگی ذهنی این را داشته باشد که می‌بایست به شاگردانش ترفیع دهد و آنها را به مراحل بالاتر برساند. از طرفی نیز بسیار نا امید خواهد شد اگر شاگردانش به اندازه‌ی کافی تمرین نکرده باشند. این وضعیت چقدر برای آن شاگردانی که آماده فراگیری بودند ناراحت کننده است، چرا که به خاطر عدم آمادگی دیگر شاگردان مجبور خواهند شد منتظر جلسات بعدی باشند. بالاخره این سِن‌سِـی خواهد توانست انگیزه‌ی لازم را برای شاگردی که عاقل بوده و اصول انضباط در دوجو را درک کرده بوجود آورد و او را تشویق به فراگیری دانش بیشتر و ادامه جلسات تمرین‌اش کند.

چند بار اتفاق افتاده که وقت‌گذرانی و اتلاف وقت باعث گردیده تا برنامه‌هایتان را به زمانی دیرتر محول کرده باشید و نهایتاً از اینکه کارتان در موعد مقرر انجام نگرفته و یا پایان نیافته است پیشمان شده‌ باشید؟ لائو تسو می‌گوید:

  • کسی که دیگران را می‌شناسد عاقل است.
  • کسی که خود را می‌شناسد عاقل‌تر است.
  • کسی که بر دیگران غالب باشد قوی است.
  • کسی که بر خودش غالب باشد قوی‌تر است.

9) تمام عمر طول خواهید کشید تا کاراته را فرا گیرید، برای کاراته هیچ محدودیتی وجود ندارد.
Karate-do no shugyo wa isssho de aru 

Karate-do no shugyo wa isssho de aru حالا که سالهای زیادی از عمر خود را پشت سر گذاشته‌ام، گاهی مدیتیشن کرده و زندگی گذشته را مرور می‌کنم. آیا تمام آنچه را که در مورد کاراته سنتی داشته‌ام به دیگران منتقل کرده‌ام؟ بسیار ناراحت‌کننده است که دیده می‌شود کاراته‌کایی مستعد و سخت‌کوش توسط افرادی که کاراته به اصطلاح مدرن را تمرین می‌کنند، گمراه می‌شود. نگاهی دقیق‌تر به اطرافمان بی‌اندازیم، ما توسط فیلم‌های مختلف تلویزیونی مانند جنگ‌های گلادیاتوری محاصره شده‌ایم. کاراته‌کای سنتی باید استقامت داشته و بردبار و صبور باشد تا بتواند ثابت قدمی خود را حفظ کند و به نَفس خود اجازه‌ی وسوسه شدن در مقابل جوائز بزرگ مسابقات را ندهد. کاراته سنتی، یک نوع روش زندگی است. یک عمر وقف کردن و فداکاری است. تکامل شخصیت است که از طریق تمرینات بی‌انتهای فیزیکی، روحی و فکری بدست می‌آید.

10) زندگی روزمره‌تان را وقف کاراته کنید تا به رازهای لطیف درون آن پی ببرید.
Ara yuru mono o karateka seyo; sokoni myomi ari 

Ara yuru mono o karateka seyo; sokoni myomi ari میو در نگارش ژاپنی چنانچه استاد فوناکوشی توضیح می‌دهد عبارتست از، احساس عجیب و شگفت‌‌انگیزی که در اثر داشتن توانایی و مهارتی بسیار در چیزی (هنری)، به انسان دست می‌دهد. در این تعریف، جاده‌ای را می‌بینیم که بسوی افق تازه‌ای می‌رود و این راه، حرکت بسوی تکامل خود را تشدید می‌کند. استاد فوناکوشی بر روی این مسأله تأکید زیادی داشت. همچنانکه در کاراته به جستجوی دو هستیم، باید بسوی تکامل خویش نیز حرکت کنیم.

وی معتقد بود اگر بتوانیم اصول کاراته‌دو را در زندگی روزمره بکار ببریم، قادر خواهیم بود بین اصول زندگی و کاراته‌، وحدتی بوجود آوریم. این موضوع ما را به کسب و برقراری تعادل تشویق می‌کند. باید در هر لحظه، جسمی و روحی، بعنوان یک واحد کل زندگی کنیم. هر موقعیتی از زندگی تجربه‌ای آموزنده است. زندگی هر لحظه به ما آموزش می‌دهد و متعاقباً دانشهای کسب شده از آموزش‌های زندگی به ما قدرت می‌دهد.

برگرفته از سایت : سایبرشیدوکای

گالری تصاویر