تبلیغات
空手道 گنابادرزم 空手道 - اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - قسمت دوم کسب درآمد پاپ آپ مطالب جالب و خواندنی
Gonabadrazm

اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - قسمت دوم

نویسنده: دبیر انجمن پنجشنبه 23 آذر 1391 ساعت 22:27 نظرات

11) کاراته مانند آب در حال جوشیدن است، اگر بطور مداوم به آن حرارت نرسد، رو به سردی می‌گراید. - Karate Wa Yu No Gotoku Taezu Netsu O Atae Zareba Motono Mizuni Kaeru

Karate Wa Yu No Gotoku Taezu Netsu O Atae Zareba Motono Mizuni Kaeruاندرزی است که می‌گوید؛ اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست می‌دهید. این اندرز عین واقعیت است. بارها دید‌‌ه‌ام که برخی هنرجویان مستعد و عالی به دلایل گوناگون برای چند ماه در تمرینات خود وقفه‌ ایجاد می‌کنند و زمانیکه باز می‌گردند به سختی می‌توانند مجدداً تکنیکهای خود را اجرا کنند.
از طرف دیگر، چند نفر از ما هنگام تمریناتمان اتلاف وقت می‌کنیم؟ باید مواردی که مشکل‌زا هستند کنار بگذاریم. بارها و بارها درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شویم و پرداختن به اُلویت‌ها را فراموش می‌کنیم. گاهی از ادامه تمرینات کاتا غفلت و گاهاً نیز خودداری می‌کنیم، چرا که انجام فلان تکنیک و یا حرکت ‌بسیار سخت است. ‌بنابراین آنرا به تعویق می‌اندازیم و تمرین آن را به بعد موکول می‌کنیم، ولی آن بعد هرگز نمی‌آید.
12) فکر نکنید که حتماً باید برنده شوید، در عوض فکر کنید که نباید بازنده شوید.

Katsu kangae wa motsuna; makenu kangae wa hitsuyo 

Katsu kangae wa motsuna; makenu kangae wa hitsuyo غربی‌ها طبعاً برنده‌ها را دوست دارند. ما یک جامعه‌ی رقابتی هستیم. برنده‌ها را دوست داریم ولی در عین حال دوست داریم که آن برنده دارای قوه‌ی قضاوت سلیم و دلسوز باشد. گاهاً در مسابقات باشگاهی دیده می‌شود که والدین هنرجویان به هنگام باخت فرزندانشان، رفتارهای بسیار ناراحت‌کننده‌ای در مقابل چشم آنها انجام می‌دهند چرا که نتیجه مسابقه به میل آنها نبوده است. 
دیده‌ می‌شود که در مسابقات کاراته غیرسنتی کاراته‌کا با داور مشاجره می‌کند چرا که امتیاز را به او نداده‌اند. نه تنها مشاجره، بلکه دیده شده که یکبار کاراته‌کایی داور را هُـل داد و به صورتش نیز ضربه‌ای زد و او را مجروح کرد. شما بگویید، چند بار دیگر باید شاهد رفتارهای غلط و ناپسندی باشیم که فقط در فیلمهای رزمی به نمایش در می‌آیند؟

باید بدانیم که اگر کاراته‌کا اصول بازی جوانمردانه را بداند و در مراسم پایانی مسابقات شرکت کند، چه بعنوان برنده و چه بعنوان بازنده، آن کاراته‌کا دانا و باتجربه است و این دانش و آگاهی زائیده‌ی هر لحظه از یک مبارزه واقعی است. در پایان رقابت، برنده بسیار خوشحال و راضی است. تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایش و کاربرد صحیح و بموقع آنها او را برنده مسابقه کرده‌اند. حال آنکه اشتباهات نیز برای بازنده کسب تجربه بود. بازنده هم باید خوشحال باشد چرا که این امکان را پیدا کرده است که از اشتباهات خود درس گرفته و در جهت برطرف کردن و اصلاح آنها قدم بردارد. برنده و بازنده‌ای در کار نیست. هر دو حریف، برنده هستند.

13) پیروزی، بستگی به توانایی شما در تشخیص نکات نقاط آسیب پذیر از غیر آسیب‌پذیر دارد.
Tekki ni yotte tenka seyo 

Tekki ni yotte tenka seyo هنگامی که حریف ضربه‌ای را اجرا می‌کند، بدنبال نقاط ضعف او در طرز ایستادنش باشید. هر حمله‌ای، حمله‌ی متقابل بدنبال دارد. مشکل اینجاست که وقتی موقعیت مناسبی پیش می‌آید، از آن حداکثر استفاده نمی‌شود. گارد حریف ممکن است بسیار قوی بنظر آید ولی با داشتن استراتژی مناسب می‌توان با استفاده از تاکتیکهای گوناگون در یک لحظه‌ی مناسب از موقعیت پیش‌آمده بهترین استفاده را نمود.

زمانهایی در زندگی وجود دارند که باید فرمان سرنوشت را در دستهای خودمان بگیریم و گاهی اوقات نیز انتهای تونل را هم نمی‌بینیم. تصورات و خیال‌پردازی‌هایمان بصورت مانعی در راه رسیدن به هدفهایمان در می‌آیند و مانع رشد و تکامل‌مان می‌شوند. ممکن است در ابتدا مشکلات مانند دیوار غیر قابل نفوذی بنظر آیند. هنگامی می‌توانیم در جهت رفع مشکلات تعادل برقرار سازیم که بتوانیم آنرا تجسم کنیم و این را برای خود روشن سازیم که آن تصویرات ذهنی از تعادل، چیزی است که باید به دنبالش برویم و آنرا بدست آوریم. بوسیله‌ی داشتن تصمیم و اراده، قادر خواهیم بود که نقاط آسیب‌پذیر را تشخیص داده و بدون آسیب‌پذیری، پیروز شویم.

موساشی شینمِن نو کامی فوجی‌وارا، شمشیرزن معروفی که همگان او را به نام موساشی میاموتو می‌شناسند، کتاب معروفی دارد به نام پنج حلقه‌ قدرت. این کتاب ضروریات روحی و عرفانی را در هنرهای رزمی توضیح می‌دهد و می‌توان گفت یک راهنمای استراتژی در هنرهای رزمی است. امروزه این کتاب بعنوان یک واحد درسی در برخی از دانشگاههای ژاپن تدریس می‌شود و از هنرجویان انتظار می‌رود تا به دقت آن را مطالعه نمایند.

14) صحنه نبرد بستگی دارد به چگونگی حرکت شما:‌ با گارد یا بدون گارد (با توجه به حرکت حریف، حرکت کنید) - Tattakai wa kyo jitsu no soju ikan ni ari 

Tattakai wa kyo-jitsu no soju ikan ni ari در کاراته‌ی سنتی، دو نوع موقعیت در مبارزه وجود دارد، کن و تای. کن عبارتست از؛ ابتکار عمل را در دست داشتن و یا داشتن شرایط و موقعیت‌های فعال. تای عبارتست از؛ حمله نکردن و منتظر حمله حریف بودن یا در کمین نشستن. در موقعیت کن، دو تکنیک مشاهده می‌کنیم: تای نو سن و یو نو سن.
در تای نو سن، حملات از گاردهای کاملاً هجومی آغاز می‌شوند و دفاع‌ها نیز برحسب چگونگی روند مبارزه، انجام می‌شوند. سعی کنید با تاکتیک‌هایتان به دشمن نفوذ کنید و نه با تکنیکهایتان. 
در یو نو سن، باید بطور کاملاً ناگهانی تکنیک را اجرا نمود. فراموش نکنید که نباید موقعیت خودتان را تغییر دهید. سعی کنید گارد حریف را شکسته و از آن عبور کنید. در اینجا اجرای تکنیک مهمتر از تاکتیک است. در هر حال، اگر موارد گفته شده را بخوبی درک کرده و بکار ببرید، پیروزی شما تضمین شده است.

15) به دستها و پاهایتان بعنوان شمشیر نگاه کنید - Hi to no te-ashi wa ken to omoe

Hi to no te-ashi wa ken to omoeضربه مشت را طوری اجرا کنید که انگار شمشیری در دست دارید، به این معنی که تکنیک‌تان باید به تیزی و بُرنده‌گی یک شمشیر باشد. این گفته‌ی فوناکوشی، کاراته و کن جوتسو را به موازات یکدیگر قرار می‌دهد. استفاده از دست همانند شمشیر، یک اصطلاح قدیمی در کاراته است.

از نظر فلسفی، هنرهای رزمی و مذهب ذن رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها هر نوع وابستگی را منع می‌کنند. وابستگی انسان را آسیب‌پذیر می‌کند. شخص می‌تواند به یک تکنیک و یا تاکتیک وابسته شود و اینطور فکر می‌کند که با بکار بردن آن در مبارزات خود همیشه پیروز خواهد بود. اگر انسان به تکنیکی وابسته شود، قدرت برخورد با شرایط مختلف را از دست می‌دهد. هنرجو می‌بایست تمامی تکنیک‌ها را تمرین کند. تمرین در تمامی تکنیک‌ها باعث می‌شود چشمهایتان نیز عادت کنند، و این عادت باعث می‌شود تا غافل‌گیر نشوید. با این روش می‌توانید نمایی از حریفتان داشته باشید تا در لحظه مناسب، حرکت لازم را انجام دهید.


16) وقتی از خانه خارج می‌شوید، تصور کنید حریفی منتظر شماست.
Danshi mon o izureba hyakuman no teki ari 

Danshi mon o izureba hyakuman no teki ari چندبار این داستان قدیمی را شنیده‌ایم؟ توی دردسر افتادم بخاطر اینکه در مکانی (و یا زمان) که نباید باشم بودم. فوناکوشی از خواننده انتظار دارد تا اینطور فکر کند که هرگاه قدم از خانه بیرون می‌گذارد، افراد زیادی منتظر و آماده حمله به او هستند. رفتارهای ما هستند که تصمیم می‌گیرند تا دنیای اطراف خود را چگونه تجربه کنیم. در هر لحظه از زندگی‌مان، رویدادهای مثبت و منفی را تجربه می‌کنیم و نیز فراموش نکنیم که باید بهای تصمیمات خود را نیز بپردازیم. شاید بتوان این اندرز فوناکوشی را بشکل دیگری نیز بیان کرد: هرگاه خانه را ترک می‌‌کنیم، باید فکر کنیم که در طول مدت روز اتفاقات زیادی در انتظار ما هستند. آیا رفتارمان (عکس‌العمل‌مان در برابر اتفاقات) ما را به دردسر می‌اندازد؟ با رفتارهایمان، دنیای اطرافمان را تجربه می‌کنیم. 

تعادل، پایداری را بوجود می‌آورد. اصول اخلاقی یک فرد عاقل اینست که خونسرد باشد و قبل از تصمیم‌گیری، چند دقیقه‌ای موقعیت را بررسی کند. رفتار شماست که تصمیم می‌گیرد چگونه جهان را تجربه کنید. اگر رفتاری غیرمنطقی داشته باشید، آن رفتار برای نیروهای بیرونی شما نیز تصمیم می‌گیرد تا غیرمنطقی عمل کند. تعادل عبارتست از میانه‌روی در انجام امور و نه زیاده‌روی.

17) ایستادن‌ها در اولویت قرار دارند، نوآموزان ‌باید با ایستادنهای مختلف آشنا و مهارت خود را در آنها بالا ببرند - Kamae wa shoshinsha ni atowa shizentai

Kamae wa shoshinsha ni atowa shizentaiنوآموزان باید تمامی داچی‌ها را تمرین کرده و به آنها کاملاً مسلط شوند. داشتن زیربنایی قوی در کاراته‌دو بسیار اساسی و مهم است، ولی همانطور که قبلاً اشاره کردم قصد دارم این اندرزها را از نظر فلسفی با یکدیگر بررسی کنیم. 

در سالهای اولیه زندگیمان، آنهایی که ما را دوست دارند مداوم به ما نصیحت می‌کنند که تا جوان هستیم هرچه را می‌خواهیم بدست آوریم. مغز و فکر ما بیشتر آمادگی فراگیری دارد، بدنهایمان نیز قوی‌تراست و می‌توانیم فعالیتهای فیزیکی را براحتی انجام دهیم. دیدن جوانان بدون داشتن راهنما و مشاور، بسیار دردناک است. همین جوانان هستند که سر از خیابانها درآورده، مواد مخدر مصرف و به کارهای خلاف کشیده می‌شوند. ای کاش کسی آنجا منتظرشان باشد که دوستشان داشته باشد و با یکدیگر کارهای نیک انجام دهند، کسی که زندگی سالم و مفیدی را دارا باشد.

زمانی دولت‌مردی می‌گفت: بچه‌ای بین سنین شش و دوازده‌ ساله به من بدهید، او همیشه برای من باقی خواهد ماند. در رابطه با کاراته، داشتن پایه‌ای خوب و ایستادنی محکم و قوی، سرمایة عمر او خواهد بود. یادمان باشد ریشة قوی، درخت را پایدار نگاه می‌دارند.

18) تمرین کاتا یک چیز است، درگیر شدن در یک مبارزه واقعی، چیز دیگری است.
Kata wa tadashiku, jisen wa betsumono

Kata wa tadashiku, jisen wa betsumonoکاتا، تمرین رسمی کاراته است. در کاتا، تکنیک‌های دفاع از خود که در کاراته موجود است مشاهده می‌شود. چنانچه کاتا را با اصول صحیح تمرین کنیم در اصل خود را با روح بودو و اصول تمرین در آن وفق داده‌ایم. زندگی یک مبارزه مداوم و بی‌پایان است. ما هر روز برای مواجه با هر بخش از زندگی اجتماعی، خود را با تاکتیکی درگیر می‌کنیم. زندگی دو جاده کاملاً موازی دارد: مسیر خوبی‌ها و مسیر بدی‌ها. این ما هستیم که مسیر را انتخاب می‌‌کنیم: درست یا غلط.

به هر حال، علیرغم انتخاب مسیرمان، واقعیتی که به همراه آن انتخاب می‌آید، تجربه تصمیم‌گیری است. این است تقلای واقعی، تلاش واقعی و جنگ واقعی. مسابقات و شاید درگیری‌های روزمره زندگی‌مان، از طریق تلاش‌کردن در اجرای صحیح کاتا، می‌تواند در مورد این مسئله که زندگی برای چیست؟ به ما قیاسی درستی نشان دهد.

19) کاربرد صحیح این موارد را هیچگاه فراموش نکنید: قدرت و ضعف نیرو، انقباض و انبساط بدن، آهستگی و سرعت اجرای تکنیکها.
Chikara no kyojaku tai no shinshuku waza no kankyu

Chikara no kyojaku tai no shinshuku waza no kankyuروانشناسی زمانبندی در انجام یک تکنیک، شاید روش خوبی برای توضیح این اندرز باشد. گاهی حمله کردن با نهایت قدرت ممکنه، عاقلانه نمی‌باشد چرا که شخص به اجرای بهترین تکنیک خود (شِگِرد) گرایش پیدا می‌کند. اگر حمله ضعیف باشد، ممکن است حریف فکر کند که می‌تواند مبارزه را تحت کنترل خود داشته باشد چرا که ضربات شما کیمه ندارد. اگر اجرای این تکنیک‌ها به منظور کسب امتیاز و برتری باشد باید بسیار محتاطانه، عاقلانه و با هدف صورت گیرد.

بارها اتفاق می‌افتد که ما مجبور به تصمیم‌گیری‌های مشکل می‌شویم. مثلاً پسری می‌خواهد خودروی پدرش را قرض گرفته تا به سر قرارش برسد ولی هوا بسیار بد است، لذا تقاضای او رد می‌‌شود. پسر عصبانی شده و مشاجره می‌کند. در این موقعیت، پسر متوجه نیست و درک نمی‌کند که تصمیم پدر بخاطر عشق به فرزند و حفظ سلامتی او گرفته شده و موضوع استفاده از خودرو نبوده است. در این موقعیت، پدر در تصمیم خود ثابت قدم می‌باشد. از طرف دیگر، گاهی تصمیماتی اتخاذ می‌شوند که در مورد آنها بخوبی فکر نمی‌شود، انگار که بگوییم کیمه در آن وجود ندارد. خیلی به سرعت انجام می‌دهیم و لحظه مناسب را از دست می‌دهیم. پدر عجولانه تصمیم می‌گیرد، خودرو را به فرزندش می‌دهد و تصادف نیز اتفاق می‌افتد.

20) همیشه در روش‌ها و تصمیم‌گیر‌ی‌ها زندگیتان طوری اقدام کنید که بتوانید از اندرزهای ارائه شده استفاده نمایید - Tsune ni shinen ku fu seyo

Tsune ni shinen ku fu seyoو برای چندمین بار توصیه شده است که بایستیم، ساکت باشیم و فقط به ندای درونمان گوش دهیم. اگر ما خواهان و مطیع قوانین و رفتارهای والای انسانی هستیم، اگر در قلمرو راستی و صداقت زندگی می‌کنیم و نیز مایلیم بهترین بهره را از آن ببریم در آنصورت می‌توانیم بدون هیچ شرطی به کمال رسیده و به روحی روشن و ملکوتی دست پیدا کنیم. هر کس باید راه خود را در زندگی پیدا کند. اگر چه زندگی بهترین هدیه‌ای است که به انسان اعطا شده ولی گاهی نیز خمودگی برای ما ارمغان دارد.

هرحال فوناکوشی توصیه می‌کند که اگر بتوانیم هر روز با دوی کاراته زندگی کنیم و روی جاده‌ی آن که از عقل سنگ‌فرش شده قدم بزنیم، دیگر احساساتی از قبیل ناراحتی، افسردگی و یا گناه نخواهیم داشت و روحیه‌ی جنگندگی‌‌مان از شمشیر حق، بدرستی استفاده خواهد نمود.

گالری تصاویر