تبلیغات
空手道 گنابادرزم 空手道 - مقررات «دوجو» در كاراته کسب درآمد پاپ آپ مطالب جالب و خواندنی
Gonabadrazm

مقررات «دوجو» در كاراته

نویسنده: رئیس انجمن دوشنبه 20 دی 1395 ساعت 12:08 نظرات

مقررات «دوجو» در كاراته

 كاراته با تواضع شروع می شود وبا تواضع خاتمه می یابد." سوسای ماس اویاما"

مقررات «دوجو» در كاراته

 كاراته با تواضع شروع می شود وبا تواضع خاتمه می یابد." سوسای ماس اویاما"

 1-هنرجویان می بایستی به محض ورود به كلاس"دوجو" احترام گذاشته و دو بار"اوس"  بگویند.

 یك بار با ورود به سوی جلو كلاس"شین ذن" و بار دوم به سوی هنر جویان حاضر در كلاس.

2-هنر جویان می بایستی به موقع و سر وقت در كلاس حضور داشته باشند. كسانی كه با تأخیر در كلاس حاضر می شوند پس از ادای احترام ،به حالت رسمی" سی زا " سر پایین، چشم ها بسته می نشیند و منتظر فرمان دعوت به كلاس از سوی مربی می شود.

پس دریافت فرمان در حالی كه هنوز در حالت «سی زا» می باشد احترام گذاشته و « اوس» می گوید (به جای كلمه اوس می توان از جمله «شیتسوری شیما سو» یعنی از اینكه نظم كلاس را به هم زدم پوزش می طلبم استفاده نمود) سپس به آخر كلاس ملحق می شود. باید دقت نمود كه هرگز از جلوی دیگر هنرجویان خصوصا ارشدهای كلاس عبور ننماید.

3-هنرجویان می بایستی در حفظ و نگهداری دوگی (لباس كاراته)، ساق بند، دستكش و... كوشا بوده و با تمیز نگاه داشتن و خوشبو و معطرنمودن آنها سبب تشویق و تشجیع دیگران در انجام آن به بهترین وجه گردند، خصوصا «دوگی» باید تمیز باشد. آرم كیوكوشین بایستی بر روی قسمت چپ لباس نصب گردد. شكافتگی ها و پارگی های لباس باید بی درنگ تعمیر گردد. همچنین باید دقت نمود كه لوازم و لباس نامناسب بیانگر بی توجهی هنرجو به سایر هنر جویان و دوجو تلقی می شود.

4- در خلال تمرین سعی شود دوگی خود را حركت ندهید و جا بجا نكنید، در هر زمانی از تمرین اگر تصمیم به مرتب كردن و یا درست كردن لباستان گرفتید این امر با پشت نمودن به كلاس، بسیار سریع و آرام انجام شود.

5- به درجات بالاتر واعضای قدیمی می بایست احترامی شایسته گذاشته شود، هنگامی كه ارشد یا هركمربند سیاه وارد كلاس می شود، همه هنر جویان باید ایستاده و «اوس» نمایند.

6- قبل از مواجه شدن و سلام نمودن به ارشد یا استاد، هنر جویان می بایست «اوس» نموده و به همان ترتیب سابق عمل نمایند. این قاعده و قانون می بایست در خارج از «دوجو» نیز به همان كیفیت اجرا شود و بایستی همیشه از استاد خود قدردانی نماییم.

7- چناچه با شخصی كه درجه او نامشخص است مواجه شدید می بایست همانند یك ارشد بالاتر از خودتان با او بر خورد نمایید.

8- هنگامی كه هنر جویان با یكدیگر دست می دهند می بایست برای نشان دادن اعتماد و تواضع و فروتنی از هر دو دست استفاده نمایند و « اوس » بگویند. این قاعده حتی هنگامی كه خارج از « دوجو » می باشیم، لازم الاجرا بوده و به همان كیفیت می بایست عمل شود.

خصوصا در برخورد با درجا ت بالاتر باید این امر را رعایت نمود.

9- هنر جویان می بایستی در جواب استاد با صدای بلند "اوس" نموده و عكس العمل های سریعی در پاسخ به فرمان او داشته باشند. پاسخ های كند و نه چندان خوب، غیر مؤدبانه تلقی می شود.

10- هنر جویان می بایست در خلال تمرین تمام توجه و تمركز حواس خود را بر روی تكنیك ها معطوف داشته و به ذهن و یا چشم های خود اجازه سرگردانی را ندهند. می بایست تقدیر خالصانه با توجه بیشتر نسبت به استاد و سایر هنرجویان داشته باشد. دقت نمایند كه هرگز بدون رعایت وقار و حرمتی كه سزاوار آن است آموزش را شروع ننمایید. در خلال تمرین، فرمان راحت باش به هنر جویان داده خواهد شد. ‌(منظور حالت رسمی "سی زا" به حالت راحت «آنزا» (آگورا) می باشد. در طول این مدت می بایست از ناآرام نمودن كلاس و صحبت با دیگران یا هر نوع عملی كه سبب بی نظمی در كلاس گردد، خوداری نمود.

 11- هنر جویان نبایستی بدون كسب اجازه كلاس را ترك نمایند، در موارد ضروری كه شما مجبور به ترك سریع كلاس می باشید باید مؤدبانه و در اسرع وقت موضوع خود را به استاد اطلاع داده و كسب اجازه نمایید.

12- برای جلوگیری از بروز خسارات و صدمات، هنرجویان نبایستی از ساعت، گردن بند و یا هر نوع لوازم تزئینی در خلال تمرین استفاده نمایید. صرفا استفاده از عینك در زمانی كه "كومیته" (مبارزه) صورت نمی گیرد مجاز می باشد. در خلال كومیته (مبارزه) چنان كه استفاده از ساق بند، كاپ و... سفارش شده است برداشتن عینك و یا استفاده از لنزهای درون چشمی قویا توصیه می گردد.

 13- مكان آموزش مكان مقدس و محترمی است، لذا هنرجویان نباید از كلاه یا آفتاب گیر در محل آموزش استفاده نمایید و یا با كلام زشت و قبیح در باشگاه تكلم ننمایند. همچنین صرف غذا و به پا كردن كفش در "دوجو" مجاز نمی باشد. پس از تمرین روزانه در هر كلاس، كلیه هنرجویان می بایست در تنظیف و مرتب نمودن كلاس مشاركت داشته و باید توجه نمود كه حفاظت و نگهداری از سالن تمرین به عنوان مكان ارزشمند، حائز اهمیت می باشد.

14-هنر جویان باید به روح رفاقت ودوستی احترام گذاشته و راه حقیقت را تحت  تأثیر رفتارهای دلسرد كننده و یا كینه توزانه خود قرار ندهند، احساسات منفی در كومیته  (مبارزه )، نباید جایگاهی داشته باشد.

15- كلیه هنرجویان می بایستی از شایعات بی اساس و اظهارات اهانت آمیز در خصوص سایر هنرجویان كلاس و یا سبك پرهیز كنند.

16-هنرجویان می بایستی مشتاق شركت در مسابقات بوده و اندوخته هایی را كه از استاد خود فرا گرفته اند، به كار گیرند.

17-هنرجویان باید تلاش نمایند تا پس از كسب اجازه از استاد مر بوطه از سایر كلاس های كاراته دیدار نمایند.

18-هنرجویان می بایستی از قدم گذاشتن در راهی كه برداشت ضعیفی از كاراته ترسیم می نماید، كاملا خودداری نموده و مسلما نبایستی از تكنیك های فرا گرفته در آ سیب رسانی عمدی به دیگران استفاده نمایند، مگر در موارد اضطراری كه زندگی اش در خطر قرار گیرد و همچنین در راه عدالت و احقاق حقوق مظلومان.

19-هنرجویان باید كوشش نمایند در زندگی روزمره، آبرومند و با شرافت زندگی كنند و هرگز روح کاراته را فراموش نكنند. سرت را پایین نگه دار (فروتن و متواضع باش)، چشم ها را باز نگه دار (بلند همت باش)، كمتر سخن بگو (فكر كردن مقدم بر سخن گفتن است)، خوش قلب باش (با دیگران با احترام وفروتنی رفتار كن)، نسبت به دیگران مهربان بوده، فرزندی با تقوا وخدا ترس باش كه این خود نقطه شروع است (در حفاظت واحترام به والدین كوشش كن).

گالری تصاویر